Ντομάτα: Θρεπτική αξία

Εκτύπωση
ntomates15.6.2011
Συχνά στη διατροφή μας, διαπιστώνουμε ότι πολλά από αυτά που μας αρέσουν, δεν είναι καλό να τα τρώμε γιατί δεν κάνουν καλό στην υγεία. Στην περίπτωση της ντομάτας όμως υπάρχει εξαίρεση. Οι επιστημονικές έρευνες κατά τα τελευταία 20 χρόνια δείχνουν ότι η ντομάτα δεν είναι μόνο πολύ εύγεστη με πολλές εφαρμογές στη μαγειρική αλλά ταυτόχρονα έχει πολλές ευεργετικές επιδράσεις στην ανθρώπινη υγεία.  Από βοτανικής άποψης η ντομάτα είναι φρούτο. Όμως με βάση μια δικαστική απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου των Ηνωμένων Πολιτειών το 1893, η ντομάτα προκηρύχθηκε ως λαχανικό.

Μια ντομάτα μέτριου μεγέθους (148 γραμμαρίων) έχει 35 θερμίδες. Δεν περιέχει χοληστερόλη, σχεδόν καθόλου νάτριο ούτε κορεσμένα λίπη. Για τους λόγους αυτούς φαίνεται άμεσα η ωφελιμότητα της για την πρόληψη και αντιμετώπιση της ψηλής πίεσης, των καρδιοπαθειών και της παχυσαρκίας.

Η ντομάτα περιέχει επίσης βιταμίνες Α και C, σίδηρο, κάλιο και ασβέστιο. Οι πρωτεΐνες μιας ντομάτας μέτριου μεγέθους ανέρχονται στο 1 γρ. τα ζάχαρα στα 4 γρ. Και οι φυτικές ίνες ανέρχονται στο 1 γρ. γεγονός που δείχνει τη χρησιμότητα της ντομάτας στην καταπολέμηση της δυσκοιλιότητας.
Η ντομάτα είναι το λαχανικό που είναι το πλουσιότερο σε λυκοπένιο. Το λυκοπένιο, της δίνει το κόκκινο χαρακτηριστικό της χρώμα.

Το λυκοπένιο αποτελεί μέρος της οικογένειας των καροτενοειδών ουσιών. Πρόκειται για φυσικοχημικές ουσίες, που είναι υπεύθυνες για το χρώμα των φρούτων και λαχανικών. Το βήτα καροτένιο δίνει το πορτοκαλί χρώμα στα καρότα, το λυκοπένιο είναι υπεύθυνο για το κόκκινο χρώμα σε διάφορα φρούτα.

Οι φυσικοχημικές αυτές ουσίες δεν είναι δυνατόν να κατασκευαστούν από τον ανθρώπινο οργανισμό. Έρευνες δείχνουν ότι το λυκοπένιο είναι η ισχυρότερη αντιοξειδωτική ουσία της οικογένειας των καροτενοειδών. Άλλες γνωστές αντιοξειδωτικές ουσίες είναι οι βιταμίνες C και Ε.

Η κατανάλωση της ντομάτας με ελαιόλαδο όπως επίσης και το μαγείρεμα της με ελαιόλαδο, βελτιώνουν τη διαθεσιμότητα και απορρόφηση του λυκοπενίου από το πεπτικό σύστημα.